In de jaren zestig was Frits van Swoll (’39) werkzaam bij de afdeling klassiek van het toenmalige Phonogram te Baarn en fotografeerde hij in zijn vrije tijd legendarische jazzmuzikanten bij concerten en buitenlandse Jazz festivals. Van Swoll maakte van zijn hobby zijn werk en had vele bekende artiesten voor zijn lens zoals Art Blakey, Sonny Rollins, Bill Evans, Ornette Coleman, John Coltrane, en ook drummer Elvin Jones in zwembroek op het strand van Antibes. De jazzfoto’s zijn verschenen in zijn boek My Jazz Moments.
Zijn fotografie viel in de smaak en zijn foto’s werden gebruikt voor platenhoezen van onder anderen Thelonious Monk, Miles Davis, Oscar Peterson, Rita Reys en Dizzy Gillespie, maar ook voor hoezen van niet-jazzartiesten zoals Boudewijn de Groot, Lenny Kuhr, Golden Earring, Martine Bijl, Benny Neyman en Simon Carmiggelt verschenen in zijn boek Vinyl in Stills. In die jaren ’60-’70 behoorde hij bij één van de belangrijkste fotografen voor albumhoezen in de opbloeiende Nederlandse platenindustrie.