Voor alle groepen die meededen een workshop in twee delen. Een voorbereidende les op school en een werkbezoek aan het Grafisch Atelier Hilversum.
Met behulp van alle verschillende legozetsels die de kinderen ter voorbereiding op school hebben gemaakt ontstaan er tijdens het bezoek aan het atelier verschillende werelden. Voor alle kinderen een eigen 'Druksel' en een groeps-werkstuk in boekvorm, een plattegrond of een eigenzinnige voorstelling van het circus.
Op school zijn de kinderen in groepjes verdeeld. Elk groepje bedenkt een eigen subthema bij 'DIEREN'. per klas ongeveer 4 groepen van 7 kinderen. De klassen bezoeken het atelier 5 woensdagen in de ochtend na elkaar.
Over de subthema's: Het fenomeen 'dier' is in dit project gebruikt als kapstok. De vraag wat willen we leren over dieren werd in de klas per groep onder begeleiding van de leerkracht in groepjes besproken.
De eerste vraag was telkens waar is het dier? Of: wat doet het dier? Zo ontstonden er een aantal subthema's: Dieren in de ZOO, In het circus, in de lucht, in de zee en in de lucht, insecten of dinosauriers.
Leeractiviteiten:
- componeren
- kleurgebruik
- ritme en herhaling
- vormsoorten herkennen
Tip: Je kunt ook van het geheel een prentenboek maken. Extra te benoemen leeractiviteiten zijn dan:
- Een verhaal maken
- Illustratie bij tekst
- In en uit een fantasiewereld stappen
Zo doen we ook een beroep op leeractiviteiten in het taalgebied (kerndoel 9)